OSAKARIK

Olisiko Helsingin pitänyt rahoittaa Espooseen pidemmät metrolaiturit?

Ensi keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuusto päättää kaupungin eteläpuolelle rakennettavasta kaksi kilometriä pitkästä Hakaniemeä ja Laajasaloa yhdistävästä sillasta. Pyöräilijöille, jalankulkijoille ja raitiovaunuille suunnatun hankkeen kustannusarvio ilman sadan miljoonan euron raitiovaunuinfraa on  259 miljoonaa euroa.

Espoon kaupungin päätös Helsinkiä lyhyemmistä metrolaitureista on johtanut aiempaa lyhyempiin metrojuniin myös Helsingissä ja niiden kuljetuskapasiteetti ei vastaa Laajasaloon tulevien yli 20 000 uuden asukkaan tarpeita. Laajasalon ja Herttoniemen välinen syöttöliikenne olisi muutoin hoidettu busseilla. Vastaavasti suorat bussiyhteydet Hakaniemen ja Kruunuvuoren rannan välillä vaatisivat liikaa investointeja ja ruuhkauttaisivat Itäväylää lisää.

Siltahankkeen kustannusarvio on yleisen elämänkokemuksen perusteella liian pieni ja kaupungin päättäjät voisivat suunnata katseensa kohti Espoon kassaa. Espoo, Helsinki ja Vantaa olisi pitänyt yhdistää pakkoliitoksella jo vuosikymmeniä sitten. Nyt Helsinki kulkee espoolaisten kuntapäättäjien talutusnuorassa, ja lieka on kovin lyhyt.

Näillä näkymin metron jatkamista Sipooseen ei kannata harkita. Onko kukaan selvittänyt mitä aiemman tyyppisen metroliikenteen säilyttäminen Helsingissä maksaisi, jos Ruoholahdesta Espooseen liikennöitäisiin lyhyemmillä junilla?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Googlailin tuossa paljonko Länsimetron tieltä louhitaan yhteensä kiveä. Lehtijuttujen perusteella 3 miljoonaa kuutiota. Laiturin 40 metrin pidennys ehkä 1000 m^3 per asema.

"Ei onnistu."

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Onnistuu, eikä maksa 450 miljoonaa euroa. Toisaalta juna meni jo.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Kyllä Helsingin tulisi selvittää, ellei jo ole selvittänyt kuvaamani vaihtoehtoisen järjestelyn kustannukset Ruoholahdesta Espooseen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset