*

OSAKARIK

Vihervasemmistolaiset ovat ottamassa vallan liikennepolitiikassa

Helsingin sisääntuloväylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi on ainakin osittain toteutumassa Vihdintien osalta. Suunnitelmissa on myös vapauttaa sekä Länsiväylän, Lahden- ja Hämeenlinnanväylän, Itäväylän ja Ykköstien lähialueet asuntorakentamiselle taloudellisista seuraamuksista välittämättä.

Valtiota edustavalla liikennevirastolla on asiaan eri näkemys ja Helsingin kaupunki ei voi yksipuolisesti päättää valtion hallinnoimien tieverkostojen sosialisoimisesta ilman oikeuden päätöstä.

Joustava liikenne lentokentälle, satamiin ja työpaikoille on sekä Helsingin kaupungin että valtion yhteinen intressi. Puu-Käpylässä, Vallilassa, Kalliossa, Alppilassa ja pahnan pohjimmaisina Vuosaaressa asuvat viherpiipertäjät eivät ymmärrä valtakunnan kokonaisetua asuttuaan omassa kuplassaan liian monta vuotta.

Jan Vapaavuori, tee miehen työ. Tarkoituksena on autoilun vaikeuttamisen lisäksi saada Helsinkiin ruuhkamaksut.

Tietenkin kepulaisen Nuorisosäätiön Lahdentien varteen rakennuttama talo saisi virallisen statuksen pitkäaikaisena asumispaikkana. Talo rakennettiin aikoinaan vain tilapäiseen asumiseen. 

Ratojen välittömään läheisyyteen rakentaminen olivat ne sitten metro-, raitiovaunu-, tai junakiskoja on järkevää, mutta se ei silti riitä kattamaan kasvavaa asuntojen kysyntää. Helsinki yritti ratkaista ongelman perustamalla Sipoosta lohkaistuun osaan kaksoiskaupungin, mutta sekin hanke on ainakin osittain kaatumassa vihreiden vastustukseen. Myös metron jatko-osuus Vuosaaresta Porvoon suuntaan on vaakalaudalla.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Asiat ovat niin suuria, että mielestäni edes kunnanvaltuuston päätöksellä niitä ei voi ratkaista. Rakenna ramppi, pura se, rakenna taloja, ratkaise ongelma, pura talot ja rakenna ramppi uudestaan. Kuka muu kuin vihreä voi olla näin helvetin hölmö?

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Sen takia että vihreät keskimäärin elävät muiden tuottamalla rahalla vaikka toimisivat kunnallishallinnossa. Mistä se raha oikein tulee?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Älä viitsi levittää valheita. Vihreät ja vihreiden kannattajat ovat useammin työelämässä kuin yhdenkään toisen puolueen. Ja useimmiten yksityisellä sektorilla. Siis niitä oikeita veronmaksajia.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #5

It-alalla voit tehdä töitä nostamatta takalistoasi kotisohvalta. Kaikilla ei ole myöskään varaa asua työpaikkansa vieressä tai sen kahvihuoneessa.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Olli Kankaanpää - hyvä, asiallinen ja aiheellinen kannanotto! Kiitos siitä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Stadin vihreiden pitää keksiä tätä näennäispuuhailua kun oikeat ympäristöongelmat vaatisivat ratkaisuja joita eivät itsekään halua.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Oikeat ympäristöä kuormittavat ongelmat löytyvät kaupunginvaltuustosta. Miten työn tehokkuus nousee ja päästöt vähenevät, jos työmatkoihisi käyttämä aika kolminkertaistuu?

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Kaupungin kasvaessa pitää joukkoliikenteen osuuden sen liikenteestä kasvaa myös. Sisääntuloväylät menevät tukkoon siinäkin tapauksessa, että rakentaminen kohdistuu kehyskuntien pelloille. Tiivistämisen vaihtoehto olisi kaivaa Smith-Polvisen vanhat suunnitelmat esille.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #10

Nuo haudattiin älyttöminä jo 1960-luvulla mutta ei ilmeisesti tarpeeksi syvälle.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #12

"Nuo haudattiin älyttöminä jo 1960-luvulla mutta ei ilmeisesti tarpeeksi syvälle."

Onhan tuo mielenkiintoinen visio siitä, millainen kaupunki syntyisi jos autolla 'pitää päästä joka paikkaan'. Tämä sama jenkkitoimisto teki suunnitelman myös Tukholmalle, siellä ehdittiin Slussenin rakentamista jo aloittaakin ennenkuin peli vihellettiin poikki.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #17

Aivan. Vanhaa Slussenia taidetaan juurikin purkaa ja tilalle enemmän kaupunkimaista tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille, sillee "punavihreästi".

Toisaalta niillä valtavilla moottriteillä ei ole ratkaistu USAnkaan liikenneongelmia vaan pahennettiin niitä koska ne luovat tilanteen jossa liikenne perustuu yksityisautoiluun. Silloin tarvitaan aina vain enemmän autoja ja asunnot siirtyvät ainavain kauemmas jolloin tarvitaas lisää autoja ja niille teitä.

Onneksi Helsingissä tajuttiin ajoissa. Espoossa on vienyt hieman kauemmin ;}

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #18

Niinpä, Suurpellon fiasko on hyvä osoitus siitä, että uutta kaupunkia ei enää synny pelkän kumipyöräliikenteen varaan.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #10

Ok, siihen voisi lisätä myös muille kuin pelkästään metrolle tarkoitettuja tunneleita. Mahdollista Tallinnan tunnelia voisi täydentää muutamalla sivuhaaralla. Selvennykseksi: En aja moottoritiehanketta Helsingin niemelle, sen sijaan jonkinlaista maan alle sijoittuvaa ratkaisua olisi hyvä nykyisiä väyliä täydentävänä tekijänä selvittää.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin Vastaus kommenttiin #10

Smith-Polvisen ideassa on käyttökelpoisiakin piirteitä. Moottoriteiden vieminen keskustan alittaviin tunneleihin pelastaisi autoliikenteen edellytykset, mutta mahdollistaisi laajan kävelykeskustan. Ilman autoilua markkinatalous yskii, kauppa käy huonommin ja keskituloiset haluavat lähiövyöhykkeille ja kehyskuntiin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #25

Kannattaisi ehkä hieman pohdiskella miksi keskituloiset haluavat kehyskuntiin. Onko se aito halu vai halujen säätämistä mahdollisuuksien rajoihin. Entä miten paljon siinä on kaupallisiin tarkoituksiin luotua muotia.

Markkinatalous yksii autoilla ja ilman koska (tuotannollisten tuotteiden) markkinoiden ajasta on jo eletty ohi. Elämme nykyisin finanssikapitalismiin siirtymisen vaihetta. Itse asiassa markkinatalouden yskiminen kuuluu sen elinkaaren lisäksi sen sykliseen luonteeseenkin.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #25

"Ilman autoilua markkinatalous yskii, kauppa käy huonommin ja keskituloiset haluavat lähiövyöhykkeille ja kehyskuntiin"

Empiria taitaa mennä juurikin toisinpäin. Ne paikat Suomessa, jossa autolla aina pääsee suoraan ulko-ovelle, ovat niitä jotka näivettyvät.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kaupunkibulevardit, yhtenä ratkaisuna yhdenlaiseen tarpeeseen ovat varsinkin järkevä ajatus ja ne jopa sopivat suurimmalle osalle nyt Helsinkiin kaavailtuja paikkoja. Oma kysymyksensä on, tarvitaanko niitä välttämättä vai olisivatko ne "vain" kivoja havainnekuvissa. Moottoritietä pitkin ei kuitenkaan olene tarvis päästä kaupungin keskustaan. Se aika meni jo 1960-luvulla, onneksi.

Sen sijaan yleisemmin vihreiden, kuten muidenkin, liikennepolitiikasta voi olla hyvinkin montaa mieltä. Ja yksittäisiä ratkaisuja yleisempäähän "*-politiikan" tuliskin olla. Sellaisen tulisi antaa yleiset suuntaviivat haasteiden kartoittamiseen ja ratkaisujen hakemiseen.

Itse olen tykästynyt liikenneministeriössä muutama vuosi sitten laadittuun strategiapaperiin. Sen mukaan pitää ensin miettiä mikä ja minkä liikkuminen ja liikuttaminen on tarpeellista ja voidaanko tarpeeseen vaikuttaa. Vasta sen jälkeen lähdetään miettimään konkreettisia tarpeita ja niihin ratkaisuja.

Nykyisessä keskustelussa sen sijaan näytetään lähdettävän siitä onko yksityisautolla päästävä mahdollisimman kovalla vauhdilla kaikkialle vaiko polkupyörällä. Ratkaisevaksi on tullut omat tunteelliset mieltymykset utopioihin eikä käytännön tarpeet ja niihin etsittävät ratkaisut.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Yksityisautolla ei tarvitse päästä kaikkialle. Monelle riittää kodin ja työpaikan välinen toimiva yhteys, joka ei vie kohtuuttomasti aikaa ja tule liian kalliiksi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Aikanaan gryndereiden voitontavoittelua tyydyttääkseen asuntoja rakennettiin pitkin ja poikin Helsingin lähikuntien peltoja, sinne mistä grynderit halvalla tonttimaata saivat. Kysymys kuuluukin nyt kun nuo nukkumalähiöt alkavat olla elinkaarensa päässä, miten pitkään virhettä kannattaa jatkaa ja pitää yllä tarvetta älyttömiin työmatkoihin.

Voisimmeko suunnata yhdyskuntarakenteen kehittymistä toisin ja toisin niin, että työmatkaliikkuminen etenkin oamlla autolla vähenisi reilusti. Olen vakuuttunut, että niin voitaisi toimia. Konkreettisia ratkaisuja siihen ovat esimerkiksi metro-
ja rautatieasemien seutujen tiivis ja korkea rakentaminen sekä kaupunkibulevardien reunoille rakentaminen. Se myös edellyttää sekä työpaikkojen että asuntojen rakentamista tavoitellen järkevää yhdyskuntarakennetta.

Järkiperäinen ajattelu vaatii kuitenkin suurten rakennusliikkeiden ja niiden takaisten finanssikapitaalien haastamista. He eivät kuitenkaan ole "vihervasemmistolaisia" vaan ehtoja kapitalisteja. Niillähän ei ole kiinnostusta ihmisten järkevään asumiseen ja liikkumiseen vaan voiton tavoitteluun sekä rakentamalla taloja että teitä. Muiden on pidettävä huolta, että syntyy järkevä kokonaisuus.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #15

Nummelasta, Keravalta, Järvenpäästä tai esimerkiksi Kirkkonummelta Helsingissä töissä käyvät eivät mahdu Rastilan leirintäalueelle. Nyt on elettävä tämän hetkisen tilanteen mukaan, eikä ennen uusien asuinalueiden syntyä katsella tulevina vuosikymmeninä yhä pahenevia ruuhkia.

Ainakaan tilannetta ei pitäisi pahentaa tietoisilla teoilla.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #16

Monet nukkumalähiöt ovat jo aikoja sitten ohittaneet suunnitellun elinkaarensa pään. Toisaalta nuo lähikaupungit voisivat olla työpaikkojen suhteen omavaraisempia jos niiden sijoittumista edes alkeellisesti suunniteltaisi muutenkin kuin vain yritysten kaikkein lyhytnäköisimpien suunnitelmien mukaan (s.o. investoinnin takaisinmaksuajan minimointi).

Olen ihan samaa mieltä, että tilannetta ei pitäisi pahentaa tietoisilla teoilla. Se vaatii katseen nostamista omasta navasta ja omista sekä kavereiden ad hoc -haluista niillä jotka päätöksiä tekevät. Yhdyskuntasuunnittelua tulee tehdä 50-100 vuoden perspektiivilla ja joissakin tapauksissa jopa pidemmällekin katsoen.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #19

Perspektiivin pitääkin olla pitkä, mutta kansakunnan on elettävä joka päivä ja yhteiskunnan on annettava kilpailukykyä tukevia ratkaisuja kansalaisilleen. Kerralla tapahtuvasta suuresta muutoksesta seuraa kaaos.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #21

Mitä suurta kerralla tapahtuvaa kaaosta ollaan oltu tekemässä? Eivät ne mahdolliset kaupunkibulevarditkaan kerralla tule.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ei kaupungista maaseutua saa kukkaistutuksin. Kemijärvellä on tilaa ja sinne pääse junallakin Helsingistä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kuka, missä ja miten on ollut bulevardeilla tekemässä kaupungista maaseutua? Bulevardithan ovat mitä kaupunkimaisin kadunrakennustapa eikä niitä maaseudulle tehdä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset